Recykling
Gastronomia a dania na wynos lub z dowozem
Dziękujemy, że tak wiele lokali gastronomicznych obdarzyło nasze opakowania zaufaniem. Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na dania/napoje na wynos, branża gastronomiczna dostosowuje się do tych trendów. Jednak ważne jest, aby znać ustawowe obowiązki związane z wydawaniem posiłków na wynos. Niezależnie od tego, czy jest to restauracja, food truck, pizzeria, catering pudełkowy czy kawiarnia – każda firma oferująca posiłki na wynos podlega określonym regulacjom.
Każde danie wydane na wynos oznacza, że lokal gastronomiczny zostaje zakwalifikowany jako „Wprowadzający produkty w opakowaniach” i musi spełniać wymagania ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
Co to oznacza dla gastronomii? Oto najważniejsze obowiązki:
- Rejestracja w BDO – Wpis do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami (BDO). Zarówno rejestracja w odpowiednich działach, jak i jej aktualizacja odbywają się wyłącznie online, poprzez stronę internetową: rejestr BDO.
- Ewidencja opakowań – Prowadzenie spisu, który zawiera informacje o masie opakowań, w których wydano posiłki/napoje na wynos w danym roku kalendarzowym.
- Poziomy recyklingu – Osiągane określonych poziomów odzysku i recyklingu.
- Opłata produktowa – Opłata, którą lokal gastronomiczny musi corocznie wyliczyć samodzielnie, by następnie uiścić ją na konto odpowiedniego Urzędu Marszałkowskiego.
- Kampanie edukacyjne – Finansowanie lub organizowanie działań mających na celu szerzenie świadomości ekologicznej. Głównym celem kampanii jest edukowanie w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami opakowaniowymi.
- Roczne sprawozdania – Sprawozdania składane terminowo w bazie BDO. Służą one udokumentowaniu informacji o ilości i rodzaju wprowadzonych na rynek opakowań, a także wykazaniu, czy podjęto działania zmierzające do prawidłowego zagospodarowania odpadów powstających z tych opakowań.
- Numer BDO – Numer potwierdzający dokonanie prawidłowej rejestracji w systemie BDO. Obowiązkowo musi być umieszczany na dokumentach sprzedażowych takich jak faktury/ paragony.
Jak lokale gastronomiczne wywiązują się z tych obowiązków zgodnie z prawem?
Niewywiązywanie się z powyższych obowiązków grozi sankcjami, w tym karami pieniężnymi. Dlatego zachęcamy Państwa do podjęcia współpracy w tym zakresie z TOM Organizacje Odzysku, specjalistów z branży, którzy zaopiekują się Państwem profesjonalnie i w miłej atmosferze.
Współpraca z TOM Organizacja Odzysku za pośrednictwem Gamma Opakowania, pozwala lokalom gastronomicznym przenieść odpowiedzialność na TOM Organizacje Odzysku, za:
- Odzysk i recykling opakowań.
- Rozliczanie opłaty produktowej.
- Organizację Publicznych Kampanii Edukacyjnych.
- Terminowe składanie rocznych sprawozdań.
Tym samym gwarantuje wypełnianie ustawowych obowiązków bez żadnego angażowania się w ich realizację.
Wystarczy przekazać TOM masy opakowań. Resztą zajmą się specjaliści.
Co zrobić z czasem, spokojem i oszczędnościami? Do tego już poradnik nie jest potrzebny ????
Zachęcamy do sprawdzenia oferty współpracy poprzez:
- Kliknięcie w poniższy link.
- Wpisanie mas opakowań.
- Przeliczenie wartości umowy.
- Wykorzystanie kodu rabatowego GAMMA.
Przejdź do strony głównej